O autorze
Executive Director w firmie Smart MBC. Odpowiadam za współtworzenie i realizację strategii firmy. Zarządzam zespołem Managerów i Team Leaderów oraz kontroluję efektywność zadań i wspieram realizację założonych celów. Nadzoruje wykorzystywanie narzędzi w firmie i tworzenie planów finansowych. Zajmuję się wdrażaniem do firmy nowych technologii. Dbam o pozytywny wizerunek firmy i relacje z jej klientami oraz partnerami biznesowymi.

Zapraszam do kontaktu: sandra.kluza@smartmbc.eu
LinkedIn

Storytelling w Employer Branding

Storytelling pojawia się we wszystkich raportach dotyczących trendów 2016 w marketingu, chociaż samo zjawisko znane jest od dawna. Opowiadanie historii sprawia, że marka staje się bliższa klientowi i pozwala się z nią utożsamiać. To metoda o bardzo silnym wpływie na społeczeństwo. Ale czy można wykorzystać ją także wewnątrz organizacji jako narzędzie Employer Branding?

Jak się okazuje, storytelling w Employer Branding można wykorzystać na wiele sposobów, z czego warto zwrócić uwagę na dwa: historia firmy oraz historia pracownika, który odniósł sukces. Marki, które mają do opowiedzenia jakąś historię przedstawiają bardziej realną wizję dla Pracowników, a także są konkurencyjne dla potencjalnych kandydatów.

Opowiedzenie historii firmy jest ciekawą i sugestywną metodą mówienia o wartościach, które mają znaczenie dla organizacji. Każda cecha zaczyna przyjmować realną formę i jest możliwa do wyobrażenia. Storytelling to narzędzie, które w łatwy do zapamiętania sposób ukazuje kulturę organizacji i wpływa na wzrost wiarygodności Pracodawcy. Natomiast opowiedzenie historii Pracownika, który odniósł sukces jest doskonałą motywacją i przykładem dla kolejnych osób z kilku powodów.

Dlaczego?

Powodów jest kilka. Po pierwsze, wykorzystanie storytellingu sprawia, że ukazana jest jednostka, która osiągnęła sukces przez zdobywanie kolejnych punktów na mapie zawodowej. Pracownicy dzięki temu wiedzą,w jaki sposób powinni zaplanować swoją ścieżkę kariery, aby osiągnąć awans lub zyskać benefity. Po drugie, opowiedzenie historii jednostki sprawia, że każdy Pracownik czuje się ważny i dostrzegany oraz może się utożsamić z jej bohaterem.

Storytelling może być wykorzystywany także w rekrutacji. Kiedy ludzie szukają pracy interesuje ich reputacja, kultura organizacji, wynagrodzenie, możliwości rozwoju zawodowego - prawdę mówiąc, są ciekawi wszystkiego. Informacje na forach mogą być nie zawsze wiarygodne i korzystne dla organizacji. Dlatego potencjalni kandydaci powinni mieć szansę poznania pochlebnych opinii i zalet płynących z pracy w tej właśnie firmie - na przykład czytając na stronie internetowej, blogu lub w social media historię firmy lub pracowników, którzy osiągnęli sukces. Dzięki takiej lekturze pracownik dostrzeże swoją szansę na powtórzenie osiągnięć kolegów z pracy. Ciekawe historię budują też pewną aurę, która sprawia, że kandydaci myślą: “Chcę pracować w tej firmie! Tam naprawdę wiele się dzieje! Te wartości są mi bliskie!”

W samym procesie rekrutacji można opowiedzieć historię firmy na początku rozmowy kwalifikacyjnej, by zniwelować strach i zdenerwowanie kandydatów. Jeśli Kandydat nie przygotował się zbyt dobrze z wiedzy o przyszłym Pracodawcy jest to dla niego spore ułatwienie i punkt zaczepienia. Ponadto już na tym etapie ma możliwość poznania kultury organizacji, która powinna być widoczna w takiej historii.

Dobrym rozwiązaniem Employer Brandingowym jest prowadzenie firmowego bloga. Dzięki niemu można przekazać istotne dla nas wartości i pokazać historie różnych osób związanych z organizacją. Trendy pokazują, że odbiorcy szukają informacji o firmie opakowanych w kreatywne formy - infografiki, storytelling itp., bo są przystępniejsze niż statystyki czy suche fakty.

Jak stworzyć silny wizerunek Employer Branding za pomocą storytellingu?
1. Wypisz wszystkie istotne wartości oraz cele organizacji i wybierz medium - może to być tekst czy film. Jednakże warto do filmików dodawać opisy, a do dłuższych historii - zdjęcia. Zdecyduj w jakich social media historie będą umieszczane. Jeśli preferujesz formę tekstową dobrym pomysłem może być prowadzenie firmowego bloga, ponieważ pozwala na zamieszczanie dłuższych treści.
2. Zapytaj Pracowników o pozytywne wrażenia związane z organizacją, zachęć ich do współtworzenia treści - to sprawi, że będą one bardziej wiarygodne. Oni sami poczują się docenieni.
3. Publikuj treści regularnie - mów o benefitach, możliwościach rozwoju, opowiadaj historie sukcesu i udostępniaj aktualne wydarzenia.
Trwa ładowanie komentarzy...